B30

Riešenie pre osobnú cestnú prepravu

O projekte

Projekt B30 vznikol v roku 2021 z ambície výrobcu biopalív z Envien Group, v spolupráci so spoločnosťami Solar 2009 a Petroltrans, aby ukázali okamžitú možnosť realizácie zelenej mobility vo fleete. 

Podstatou projektu je ukázať riešenie a dosiahnuť v sektore osobnej automobilovej dopravy zvýšenie podielu využívaných biopalív vo fosílnych palivách. Ide o efektívnu cestu ako znížiť produkciu emisií skleníkových plynov a redukovať dopady emisií z dopravy na kvalitu ovzdušia. Vychádza z úspešne implementovaných projektov B20 a B100. 

Aj v tomto prípade je realizácia projektu rýchla a jednoduchá, keďže na trhu už existujú vozidlá jazdiace na palivo B30 (obsahujúce do 30 objemových % bionafty a cca 70 objemových % fosílnej nafty). Ide napr. o vozidlá výrobcov Peugeot, Citroën, Opel a DS vo všetkých nových typoch s naftovými motormi. 

Envien Group si z tejto ponuky vozidiel vybrala, a ako prvá skupina spoločností na Slovensku začala vo svojom vozovom parku používať automobily jazdiace na palivo B30.

Ako projekt prebieha?

Nevyhnutnosťou úspešnej realizácie projektu bol nákup nových osobných vozidiel a inštalácia samostatnej nádrže na skladovanie pohonnej hmoty a výdajného stojanu na palivo B30 umiestneného na čerpacej stanici Solar 2009 v blízkosti výrobných závodov Envien Group v Leopoldove. Palivo bude vyrábať, v zmysle platnej technickej normy, spoločnosť Petroltrans v Kežmarku miešaním 100 % bionafty z produkcie Envien Group a fosílnej nafty. Palivo B30 zatiaľ nie je komerčne dostupné. Tento projekt však má ambíciu ukázať jednoduchý spôsob jeho postupného zavedenia do uzavretých vozoparkov, a neskôr aj plošne.

Čo je to palivo B30?

Palivo B30 obsahuje do 30 objemových % bionafty, známej aj pod názvom MERO (metyl-ester rastlinného oleja) vyrábanej z rôznych druhov rastlinných olejov. Skladba olejov, z ktorých sa finálna bionafta vyrába, je daná výrobnou technológiou a dostupnosťou surovín. Bionafta sa vyrába aj z použitých kuchynských olejov a tukov.

Bionaftu na Slovensku vyrába spoločnosť MEROCO v Leopoldove v súlade s technickou normou STN EN 14214 a s podstatne nižšou energetickou náročnosťou akú má produkcia motorovej nafty rafináciou z fosílnej ropy. V prípade bionafty je väčšina používaných surovín slovenského pôvodu, takže nie je potrebný ich import. V rámci procesu bezodpadovej produkcie bionafty vznikajú aj repkové šroty, ktoré slúžia ako vysokohodnotná kŕmna surovina pre hospodárske zvieratá, čo prispieva k potravinovej sebestačnosti Slovenska. Certifikáciu výroby bionafty vykonáva renomovaná spoločnosť SGS podľa celosvetovo uznávanej certifikačnej schémy ISCC a certifikácia prebieha v súlade s prísnym posudzovaním vplyvov na životné prostredie.

Zvyšných 70 objemových % zloženia paliva B30 tvorí štandardná fosílna nafta.

Zákaz ekologických palív B20 a B30

Dňa 8. septembra 2025 vstúpila do platnosti novela vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 251/2023 Z. z. o kvalite palív, ktorou SR transponuje revíziu európskej smernice o kvalite palív (FQD) a ktorá ruší možnosť predávať motorovú naftu s obsahom obnoviteľného diesla (FAME) vyšším ako 10 %. V praxi táto legislatívna úprava znamená zákaz predaja palív B20 a B30, teda ekodiesla s dvadsať, resp. tridsaťpercentným podielom biozložky.

Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky je povinné túto legislatívu uplatniť napriek tomu, že revízia smernice je v rozpore s deklarovanými cieľmi Európskej únie v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov. Obnoviteľné palivá totiž predstavujú kľúčový, flexibilný a technologicky otvorený prístup k dekarbonizácii cestnej dopravy, a popri iných technológiách ide o riešenie, ktoré je v súčasnosti dostupné a overené v praxi.

Samotná novela vyhlášky však vychádza z formalistického výkladu smernice FQD, pričom opomína jej účel. Tým aj naďalej zostáva dekarbonizácia dopravy, ktorú však nie je možné dosiahnuť zákazom či obmedzovaním uhlíkovo neutrálnych technológií. Cieľom smernice o kvalite palív je ochrana spotrebiteľa pri predaji palív, zatiaľ čo ekodiesel B20 a B30 je určený najmä na použitie v uzavretých firemných flotilách, čomu zodpovedá aj nastavenie technických noriem, ktoré upravujú jeho kvalitu. Je paradoxné, že v rámci legislatívneho balíku, ktorý nastavil ambiciózne ciele v oblasti dekarbonizácie dopravy, sa zároveň zakázal jeden z dostupných a etablovaných spôsobov na napĺňanie týchto cieľov.

Tu je tiež vhodné si uvedomiť, že na Slovenskom trhu sú dostupné viaceré modely automobilov, ktoré boli výrobcom prispôsobené a testované na palivá B20 a B30. Mierny nádych absurdnosti celej situácii dodáva fakt, že aj po tom, čo novela vyhlášky vstúpi do platnosti, bude naďalej možné ponúkať stopercentnú bionaftu (B100), ktorej spaľovanie si tiež vyžaduje špeciálne modely vozidiel, ktoré sú na ňu prispôsobené. Na predaj B100 sa však obmedzenia nevzťahujú, pretože nespadá do definície motorovej nafty podľa FQD.

V rámci projektu Biojazda sa na trh umiestňovali palivá B20 a B30 od roku 2021. Za sledované obdobie sa spotrebovalo viac ako 220 000 litrov nafty B20 a B30, čím sa prispelo k zníženiu emisií skleníkových plynov v doprave. V porovnaní so štandardnou naftou (B7) znižuje palivo B20 emisie o vyše 9 % na liter. V prípade B30 dosahuje úsporu až 15 %. V praxi tak ide o dostupný a nákladovo efektívny nástroj na dekarbonizáciu cestnej dopravy, ktorý sa osvedčil v ostrej prevádzke.

Palivo B100 s preukázanou úsporou emisií až na úrovni 70 %, ktoré dodáva Meroco, člen Envien Group, v rámci projektu Biojazda.sk, ostáva aj naďalej v testovacej prevádzke a zmeny sa ho nedotýkajú.

Projekt B30 je z hľadiska Envien Group hodnotený pozitívne. Žiaľ, v dôsledku zákazu, bude zastavený na neurčito. Medzi odporúčania Združenia pre výrobu a využitie biopalív (ZVVB) do budúcna bude zaradený aj návrh na prehodnotenie zákazu palív B20 a B30 v rámci budúcej revízie smernice FQD.

Nenašli ste odpoveď na svoju otázku? Našli ste odpovede a máte záujem dozvedieť sa viac? Rozmýšľate o zavedení bionafty do vašej firemnej flotily?

Napíšte nám na info@biojazda.sk alebo použite kontaktný formulár nižšie.

© 2025 Združenie pre výrobu a využitie biopalív.
Created by canalmedia